XTRADE BINDER IHOP AXSTORES BOLAG, LEVERANTÖRER OCH SYSTEM

Referenser - Axstores

xTrade är navet i den komplicerade integrationslösning som retail-koncernen Axstores idag har. Gemensamma inköp, korta ledtider och snabba rörelser i kombination med många olika leverantörer kräver en flexibel integrationslösning.

 

 

Åhléns är en del av Axstores där xTrade är koncernens integrationsnav. xTrade binder samman butiker, varuhus och leverantörer med de centrala verksamhetssytemen.

Axstores med Åhléns är inom många områden Sveriges ledande detaljhandelsföretag.

Med imponerande 7,5 miljarder kronor i omsättning och med ett ihållande intresse i att erövra ny mark ser framtiden ljus ut för Axstores. Under de senaste åren har förändringarna inom varuhuskedjan varit både många och omfattande. Med fokus på att nå ut till den mer trendmedvetna publiken har man satsat extra hårt på områden som media, mode, skönhet och inredning. Satsningar som inte bara påverkar försäljningssiffrorna utan också innebär stora omvälvande förändringar inne i Åhléns egna IT-system. För en verksamhet som har ett så pass brett utbud och samarbetar med ett mycket stort antal leverantörer innebär det naturligtvis mycket att hålla reda på i det stora systempusslet.

Kritiskt informationsutbyte

Axstores-gruppen består idag av 79 Åhléns-varuhus, 90 KICKS-butiker, 20 hembutiker varav 17 i Norge, 14 Lagerhaus-butiker samt en distributionscentral. Antalet enheter av alla kategorier är ständigt ökande. För en varuhuskedja i Axstores storlek är smidig kommunikation A och O, både internt och externt. Axstores är som de flesta andra företag helt beroende av fungerande datasystem. Viktiga överföringar måste komma fram i tid. “För oss är det oerhört viktigt att viss information kommer fram i tid, och korrekt. Det som har med varuförsörjningen att göra, att varuhus och butiker får påfyllning av varor, är ett måste”, säger IT-ansvarig på Åhléns, Conny Nordberg. ”Detta innebär i praktiken att leverantörerna så snabbt som möjligt skall få sina ordrar. I samband med varuingångarna till säljenheterna skall elektroniska följesedlar finnas på plats, men även att filutbytet inte får ta för lång tid och informationen får inte försvinna. En fungerande integrationsplattform är avgörande för hur väl hela verksamheten kommer att fungera.”

Smidigare flöde

Det är först nu som Axstores har lyckats få bra kontroll på filkommunikationen menar Conny Nordberg. För några år sedan hade man en FTP-växel för all hämtning och lämning av filer mellan enheter och centralsystem. Lösningen var kostsam, krånglig och osäker. Alla nya system och partners som skulle kopplas in blev punkt-till-punkt-baserade. Den effektivitet som man till en början hade hoppats på med FTP-växeln uteblev och man blev istället varse att lösningen snarare saktade ner verksamheten än effektiviserade den. Axstores insåg helt enkelt att man var tvungen att byta koncept och gå över till en integrationslösning som förenade och förenklade meddelandehanteringen mellan varuhus, butiker och centrala system istället för att komplicera den.
Axstores gick ut i upphandling av integrationsplattform som efter noga övervägande vanns av xTrade Business Communications Suite. Systemet hade en enkelhet som så många av konkurrenterna saknade men erbjöd ändå alla tänkbara kommunikationsprotokoll och meddelandeformat.

I November 2003 installerades systemet hos Åhléns med målet att all filkommunikation nu går genom plattformen, och att fungera som ett stödsystem för smidigare processer och kommunikation. Systemet uppgraderades och expanderades i samband med att Oracle RIB togs i drift 2015.